Verbreding A2 Het Vonderen - Kerensheide: droomproject voor omgevingsmanager Boskalis

In opdracht van Rijkswaterstaat voert aannemer Boskalis de verbredingswerkzaamheden uit aan de snelweg A2 tussen de knooppunten Het Vonderen en Kerensheide. Als omgevingsmanager is Léjon De Loo een van de belangrijkste gezichten naar de omgeving vanuit Boskalis. We stellen hem voor.

Voor Léjon De Loo stond de verbreding van de A2 tussen Het Vonderen en Kerensheide al lang op het verlanglijstje. ‘Deels omdat ik van origine Limburger ben, in Sittard woon en dagelijks over dit stuk snelweg rijd én deels omdat het voor Boskalis een belangrijk project is.’

‘Boskalis besteedt bij de uitvoering van dit omvangrijke project veel aandacht aan het behoud van de veiligheid, de doorstroming van het verkeer en aan het beperken van de overlast voor de omgeving. Door deze mix van belangen voelt de A2 Het Vonderen - Kerensheide voor mij als een droomproject.’

Vergroot afbeelding
Omgevingsmanager van Boskalis Léjon De Loo

Van buiten naar binnen

Als omgevingsmanager bij Boskalis is De Loo tijdens de uitvoering van het werk een van de belangrijkste gezichten richting de omgeving vanuit Boskalis. Maar wat doet hij dan precies? ‘Mijn belangrijkste taak is het scheppen van de juiste condities zodat de verbredingswerkzaamheden kunnen plaatsvinden’, legt hij uit.

‘Denk aan het aanvragen van vergunningen, het regelen van voorbereidende werkzaamheden buiten in het veld en het afstemmen van verkeersmaatregelen. Dit betekent ook dat ik veel overleg. Met als doel: dat wat er ‘buiten’ - bij omwonenden, weggebruikers, bedrijven en overheden - leeft, naar binnen brengen bij Boskalis. En dat weer in de Boskalis-aanpak verwerken.’

‘En omgekeerd: ik vertaal wat er bij ons binnen speelt naar buiten. Zo behartig ik de belangen van het project en tegelijkertijd die van de omgeving. Ik ben altijd op zoek naar oplossingen voor alle partijen.’

4 uitgangspunten

Bij het werk hanteert Boskalis 4 uitgangspunten. ‘Ten eerste gaat veiligheid voor de weggebruikers, werknemers en bewoners boven alles’, vertelt De Loo. ‘Daarnaast behouden we de doorstroming op de A2: doordeweeks zijn er overdag altijd 2 x 3 rijstroken beschikbaar met een maximumsnelheid van 90 km/h.’

‘Ook zijn er geen langdurige afsluitingen/omleidingen voor het snelwegverkeer: in 3 jaar bouwtijd is de A2 slechts 5 weekenden afgesloten. Ons derde uitgangspunt is dat de bereikbaarheid van buurten, bedrijven en lokale wegen behouden blijft.’

‘We voorkomen sluipverkeer door de doorstroming op de A2 te behouden en door een beperkt aantal tijdelijke afsluitingen en omleidingen voor lokaal verkeer. Tot slot behouden we de leefbaarheid door bouwhinder - geluid, trillingen en stof - zoveel mogelijk te beperken. En planten we de bomen en struiken van de Parkway, die aan beide kanten van de verbrede A2 komt, gedeeltelijk versneld aan.’

Hoogtepunt

Het hoogtepunt van het werk voor Boskalis zijn de 5 weekendafsluitingen van de hele A2 tussen Het Vonderen en Kerensheide. ‘Dat klinkt misschien raar’, zegt De Loo. ‘En ik kan me voorstellen dat omwonenden en weggebruikers dit anders voelen. Maar voor ons komt er in deze weekenden zo enorm veel samen.’

‘Tijdens de weekendafsluitingen voeren we allerlei werkzaamheden boven, op en onder de snelweg uit op de meest veilige manier, namelijk zonder raakvlakken met het verkeer.’

‘Het gaat hierbij om de sloop van bestaande viaducten, het inhijsen van nieuwe dekken en portalen boven de A2, het plaatsen van geluidschermen, de aanleg van faunatunnels onder de A2 en het uitvoeren van asfalteringswerkzaamheden. Het is een soort militaire operatie om dat allemaal voor te bereiden. Fantastisch als dat allemaal samenkomt en goed verloopt.’

Aanspreekbaar en benaderbaar

Zelf benadrukt De Loo dat hij als omgevingsmanager veel buiten is. ‘Als aannemer willen we aanspreekbaar en benaderbaar zijn. Daar zal ik zelf een belangrijke rol in spelen door presentaties te geven, huisbezoeken af te leggen, aan overleggen deel te nemen en buiten tijdens het werk zichtbaar te zijn.’

‘Ik druk omwonenden en weggebruikers ook graag op het hart dat ze altijd contact met ons op kunnen nemen als er vragen zijn. Zelf zie ik het zo: we zijn te gast in de streek om de A2 robuuster te maken. We gaan er alles aan doen om hinder zoveel mogelijk te voorkomen en 2027 een verbrede snelweg af te leveren waar iedereen - weggebruikers, omwonenden en wijzelf - trots op kan zijn.’