Vijf vragen aan Alma van Esch, communicatieadviseur verbreding A2
Communicatie speelt bij het project A2 Het Vonderen - Kerensheide op alle fronten een essentiële rol. Om alle stakeholders goed te informeren, maar ook om straks tijdens de wegwerkzaamheden de verkeershinder zo veel mogelijk te beperken. Communicatieregisseur Alma van Esch legt aan de hand van 5 vragen uit wat hier allemaal bij komt kijken.
De A2 is een cruciale schakel in ons wegennet. Het is de enige snelwegverbinding tussen Zuid- en Midden-Limburg, de rest van het land en het buitenland. Het kan dus niet anders dan dat de verbreding van deze weg hinder oplevert. Des te belangrijker is het om iedereen goed op de hoogte te houden, maar wat is nu precies effectieve communicatie?
1. Wat is jouw rol bij de communicatie rond de wegverbreding tussen knooppunten Het Vonderen en Kerensheide?
‘Ik ben ongeveer anderhalf jaar geleden aangehaakt als communicatieregisseur. We willen het eerlijke verhaal vertellen. Dat er straks een verbrede A2 komt te liggen, maar dat er ook hinder ontstaat. Want ja, mensen gaan last krijgen van de werkzaamheden. Wil je die allemaal tijdig en op de juiste manier informeren, dan heb je een uitgekiende strategie nodig. Je moet immers aan heel veel dingen denken en alle kanalen die je inzet moeten zorgvuldig op elkaar afgestemd zijn. Ik probeer overzicht te houden en de rode draad te bewaken. Je kunt maar één keer goed communiceren. In deze communicatie onderscheiden we 3 invalshoeken. De publiekscommunicatie, hindercommunicatie en de mobiliteitscommunicatie.’
2. Wat is belangrijk in de communicatie?
‘Dat mensen begrip krijgen voor wat we doen. Nu maken elke dag meer dan 100.000 voertuigen gebruik van dit 18 kilometer lange traject. De spitsstrook is aangelegd als tussenoplossing om files aan te pakken. Deze extra capaciteit van de spitsstrook is echter niet beschikbaar bij incidenten en slechte weersomstandigheden , wat het wegvak onvoldoende robuust maakt. De structurele verbreding naar 2x3 rijstroken met vluchtstrook is nodig voor de doorstroming, om de verkeersveiligheid te vergroten en sluipverkeer tegen te gaan. Zo geven we werkgelegenheid en innovatieve ontwikkelingen een impuls. Voordat het zover is en we echt met de verbreding starten, is er ook al veel te communiceren. We zijn gestart met voorbereidende werkzaamheden, het landschap verandert nu al. Begroeiing wordt bijvoorbeeld weggehaald, explosieven en archeologisch onderzoek wordt uitgevoerd, kabels en leidingen verlegd. Dat doen we met een reden. Dat vertellen we graag aan de omgeving.
3. Hoe bepaal je de juiste communicatiestrategie?
‘Door samenwerking te zoeken en veel te overleggen met betrokkenen. Denk aan Boskalis, Midden- en Zuid-Limburg bereikbaar, de betrokken gemeenten, provincie en waterschap. Maar ook aan de inwoners, buurtenplatformen, en natuurlijk de pers. Ook intern probeer ik zo zichtbaar mogelijk te zijn, zodat mensen mij weten te vinden als ze informatie hebben die relevant is om met de buitenwereld te delen. Er gebeurt al van alles met de voorbereidende werkzaamheden. Regionale zender L1 heeft recent nog een mooie reportage gemaakt over het tot ontploffing brengen van gevonden granaten.’
4. Welke middelen en kanalen zetten jullie in?
We hebben binnen dit project met veel stakeholders te maken. In de fase waarin we nu zitten, maar ook straks als we echt met de verbreding gaan starten. Er gaat hinder ontstaan tijdens de 5 weekend afsluitingen die zijn gepland, maar ook op doordeweekse dagen als we de snelheid terugbrengen naar 90 km per uur. Het type hinder wat er dan ontstaat, de duur ervan en bij welke stakeholders verschilt. De communicatie is dus steeds maatwerk. Een crossmediale aanpak vind ik hierbij erg belangrijk. In een crossmediale aanpak treedt er ‘kruisbestuiving’ op tussen verschillende media; boodschappen en kanalen zijn zo op elkaar afgestemd dat ze elkaar versterken. Het draait hierbij echt om de synergie. Onlangs hebben we met het projectteam communicatie een speciale website ontwikkeld met informatie over het project.. Daarnaast maken we video’s en factsheets. De mensen van onze gratis informatielijn 0800-8002 hebben de meest actuele informatie, zodat ze veelgestelde vragen kunnen beantwoorden. Verder zijn we bereikbaar via social media als X en Facebook.
Als er wegafsluitingen zijn, gaan we intensiever campagne voeren. Met advertenties, radio- en tv-commercials, nieuwsbrieven en slimme oplossingen zoals geotargeting via mobiele telefoons. Dat is een manier om mensen relevante informatie over hinder te laten zien op hun mobiel via populaire websites en apps.’
5. Wat doen jullie verder nog?
‘We gaan samenwerken met Zuid-Limburg Bereikbaar op het gebied van mobiliteit. Door bijvoorbeeld in gesprek te gaan met werkgevers, probeert MLB/ZLB het verkeersgedrag aan te passen. En daardoor de doorstroming te bevorderen. Carpoolen, stimuleren van fietsgebruik, reistijd buiten de spits bevorderen, het zijn zomaar enkele ideeën die op tafel komen. Communicatie ondersteunt dit proces.We investeren eigenlijk voortdurend in goede relaties met de omgeving om het leed zoveel mogelijk te verzachten. Soms betekent dat ook dat we mensen persoonlijk informeren. Zo hoeven ze iets wat hen aangaat, niet uit de krant te vernemen. Het is dus een grote, intensieve klus, maar omdat er zoveel mensen bij betrokken zijn is het ook leuk. Ik heb geen moment het gevoel dat ik er als communicatieregisseur alleen voor sta, het is echt een operatie die we samen tot een goed einde brengen.’