Werkzaamheden

Op de A2 tussen Het Vonderen en Kerensheide wordt de komende jaren hard gewerkt.

Actuele werkzaamheden

Boskalis startte begin 2024 met voorbereidende werkzaamheden voor de verbreding van de A2 tussen de knooppunten Het Vonderen en Kerensheide. Dit ging om het weghalen van bomen en struiken en het onderzoek naar de bodemgesteldheid, niet-gesprongen explosieven en  archeologie. Ook kabels en leidingen worden tijdens de voorbereidende werkzaamheden verlegd.

Dit noemen we ook wel de conditioneringsfase.  Het gebied moet namelijk aan een aantal condities voldoen voor we aan de verbreding beginnen.

Vergroot afbeelding
Infographic voorbereidende werkzaamheden

Weghalen begroeiing

Om ruimte te maken voor de snelweg, zullen we bomen en struiken moeten verwijderen. De omgeving zal merken dat hier en daar begroeiing verdwijnt. We halen alleen begroeiing weg waar de aannemer op korte termijn onderzoeken uitvoert. Dit gebeurt in fases, niet langs de hele A2 en niet alles in 1 keer . Zo voorkomen we dat omwonenden lange tijd zicht hebben op de A2. Afhankelijk van de kwaliteit krijgt het hout van de weggehaalde bomen een tweede leven, bijvoorbeeld in de hout-, meubel- of papierindustrie. We compenseren de weggehaalde begroeiing ruim: er komen zelfs meer bomen en struiken terug. Dit gebeurt in de groene Parkway  die aan beide kanten van de A2 komt.

Bodemonderzoek

Boskalis onderzoekt onder andere de bodemgesteldheid. Met een zogenoemd sondeervoertuig bepalen we  de opbouw en stabiliteit van de bodem. Dit gebeurt zowel op de snelweg als ernaast, waar straks de nieuwe rijstroken komen. Dit geeft ons belangrijke informatie voor de fundering van de nieuwe viaducten. Ook brengen we in kaart of we nog grond moeten saneren en wat de kwaliteit is van het op te breken asfalt.

Explosieven en archeologisch onderzoek

We starten een omvangrijk onderzoek naar de aanwezigheid van niet-gesprongen explosieven uit de Tweede Wereldoorlog. Dit gebeurt met een soort rijdende metaaldetector. Daarnaast zoeken we naar archeologische sporen in de bodem. Op plekken waar op basis van vooronderzoek naar voren kwam dat er archeologische vondsten mogelijk zijn, graaft de aannemer aan beide kanten van de snelweg proefsleuven van zo’n 25 meter lang, 4 meter breed en 0,5 tot 2 meter diep. Deze zullen vooral zichtbaar zijn als grote molshopen naast de A2. In totaal gaat het om ongeveer 660 sleuven op een gebied van 25 hectare. Na het afronden van het onderzoek worden deze sleuven zo snel mogelijk gedicht.

Bij de Steenakkerweg in Born is al bekend dat er archeologische waarden aanwezig zijn; hier wordt dan ook gestart met een archeologische opgraving.

Verleggen kabels en leidingen

Er liggen veel kabels en leidingen op de route van de wegverbreding. De kabel- en leidingbeheerders verleggen deze kabels en leidingen in samenwerking met Boskalis en Rijkswaterstaat. Eerder verlegden leidingbeheerders PPS, Gasunie en WML al grote en belangrijke leidingen.

Wegverbreding

Vanaf 2025 start de ombouw van de A2. Vanaf dat moment zorgen we ervoor dat er doordeweeks overdag altijd 3 rijstroken in beide richtingen open zijn. De maximumsnelheid op dit traject is dan 90 km/h.  Voor de gehele verbreding van 18 kilometer snelweg staan er slechts 5 weekendafsluitingen van de A2 in 3 jaar op de planning. Wel zullen er diverse nachtelijke - en weekendafsluitingen zijn van een of meer rijstroken en van toe- en afritten. Ook op de omliggende wegen zijn soms verkeersmaatregelen en afsluitingen nodig om de werkzaamheden veilig te kunnen uitvoeren. Zodra deze maatregelen concreet zijn zullen deze worden gecommuniceerd.

De werkzaamheden kunnen leiden tot geluidshinder in de directe omgeving. Ook kunnen omwonenden last hebben van bouwverkeer. Wij proberen om, samen met de aannemer, de overlast tot een minimum te beperken.